Afbeelding

Rebekka van Gerwen: “Het eind komt in zicht”

Recreatie

Er zijn veel verschillende manieren om een paard en menwagen te vervoeren. Sommigen hebben een speciale mentrailer, anderen hebben een complete vrachtwagen of een paardenwagen met een aanhanger erachter. Maar er zijn natuurlijk ook veel ‘doe-het-zelvers’ onder onder ons die hun vervoersmiddel zelf naar wens maken!

Zo ook Rebekka van Gerwen, die een aantal jaar geleden een paardenwagen aanschafte. Ze vertelt over het project aan MenSport & Showpaard.

“Het was een mooie en degelijke wagen, er zat zelfs een hele mooie leefruimte in met kastjes en een wastafel! Maar als vrij snel bleek dat de wagen ongeladen veel en veel te zwaar was. We hebben daarom de leefruimte leeggehaald en de zware kast en wastafel eruit gehaald. Dat scheelde behoorlijk in gewicht en daarnaast was er nu plek om een rijtuig mee te nemen.”

Tweede wagen

“We hadden er ontzettend veel plezier van tot de startmotor aan vervanging toe was. Dat was de eerste keer dat de wagen ons letterlijk liet staan. Omdat wij een oldtimer verhuur bedrijf hebben, zijn we handig genoeg om het een en ander te vervangen. Na het vervangen van de startmotor bleef de wagen op de een of andere manier toch onbetrouwbaar en het gewicht zat ons niet helemaal lekker. We gingen daarom op zoek naar iets anders en kwamen dezelfde wagen tegen, maar dan met een kunstof opbouw.”

“Dat scheelt natuurlijk erg veel in gewicht. We besloten de wagen geschikt te maken als paardenwagen en volgens onze berekening zouden er daana zeker nog twee paarden geladen kunnen worden. We zouden het rijtuig dan in een aanhanger erachter mee kunnen nemen. Maar bij de keuring bleek al snel dat de nieuwe wagen niet goed was, hij kwam de keuring niet door.. Hoe konden wij dat toch over het hoofd gezien hebben, met al onze ervaring?”

Rebekka had dus twee dezelfde wagens. “Tja, en dan? We besloten de nieuwe over te bouwen op de oude, zodat we dezelfde wagen zouden krijgen, maar dan veel lichter. Zo zouden we twee paarden én een rijtuig kunnen vervoeren. Toen we dus alles uit elkaar hadden, besloten we het goed te doen. Met behulp van kraantjes en trekkers hebben we alles er voorzichtig onderuit gehaald.”

Camera’s

“Het kale chassis van de eerste wagen lieten we stralen en in de grondverf zetten. Tijdens het opbouwen vroeg ik me af hoe ik straks de aanhanger aan de achterkant nog zou kunnen zien, of dat er standaard iemand mee zou moeten kijken bij het achteruit rijden. Het antwoord? ‘Oh, dan maak ik er toch gelijk camera’s op? En dan wil je zeker ook gelijk camera’s bij de paarden?’ Het werd gelijk geregeld!”

Airco’s

“Een tijd opperde ik dat het in de zomer erg warm kan worden in de cabine. ‘Oh wil je een airco? Dan moet je dat nu aangeven, want nu kan ik nog overal bij’. Ja, dat zou fijn zijn dacht ik, dan zit je ook niet meer met het hitteprotocol bij vervoer met warm weer. Maar daar hadden we even een misverstand. Ik dacht dat als we een airco in de cabine zouden hebben, we dat ook gelijk bij de paarden hadden. Maar zo werkt het niet. Er kwamen dus twee airco’s: een kleine in de cabine en een grotere achterin bij de paarden. De airco bij de paarden wordt dusdanig ontworpen zodat hij ook draait als de motor niet loopt. Hoe geweldig is dat?”

De keuze wordt reuze

Op dit moment is de cabine van de tweede wagen af, deze staat op het chassis van de eerste wagen. Binnenkort gaat de motor weer terug en kan de cabine eroverheen. Dan gaat de wagen voor APK zonder bak er nog op. Deze hangt nog boven de tweede wagen, wel al los, omdat de cabine er anders niet af kon. Bovendien is het nu nog makkelijk om erbij te kunnen, mocht er nog wat aangepast moeten worden. Na een goede APK, gaat de bak er op en zal deze klaar gemaakt worden voor de paarden.”

“De bak van de eerste wagen doet momenteel dienst voor het droog stallen van twee authentieke rijtuigen. Voor deze bak zijn we op zoek naar een schamelwagen waar de bak dan op kan. Dan is die bak ook verplaatsbaar en kunnen er eventueel ook paarden in geladen worden achter de wagen. Hij is namelijk al volledig ingericht en geschikt om paarden te mogen vervoeren. De keuze wordt dan reuze. Het eind van het project begint in zicht te komen. We hopen dat de wagen eind maart, begin april APK goedgekeurd wordt. Dan kan in April de bak erop en kan deze verder gebouwd worden. De bedoeling is dat de wagen klaar is voor de Barchemse paardenmeerdaagse en de mendurance, daarna door naar de Eper-4-daagse en nog veel meer andere leuke evenementen!”

Foto’s: Rebekka van Gerwen

Afbeelding
Afbeelding